شهر نایین-shahrenaein

شهر نایین-shahrenaein

معرفی آثار باستانی،مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری شهر تاریخی نایین
شهر نایین-shahrenaein

شهر نایین-shahrenaein

معرفی آثار باستانی،مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری شهر تاریخی نایین

بنای قلعه تاریخی بیاضه

 بنای تاریخی قلعه بیاضه در وسط روستای بیاضه قراردارد. این بنا به صورت چند ضلعی نامنظم در چند طبقه با ارتفاع بلند در این روستا خود نمایی می کند . قلعه روستای بیاضه براساس شواهد موجود همچون نوع مصالح ، طرز ساخت و گفته ها و شواهد به قبل از اسلام، احتمالا" دوره ساسانی یا کمی قبل از آن بر می گردد.براساس گفته ها این قلعه دارای هشت طبقه بوده که در حال حاضر به سه تا پنج طبقه می رسد که در این خصوص به بررسی و مطالعه بیشتری نیاز می باشد .

 مورخین و نویسندگان زیادی از این مسیر عبور نموده از روستا و قلعه تاریخی بیاضه یاد نموده اند از جمله آنها می توان به ناصرخسرو ، مقدسی، ابن حقول ... اشاره نمود . قلاع مربوط به دوره ساسانی معمولا" دارای برجهای نیمه دایره و چسبیده به بنا یا کمی جلوتر از دیوار قلعه ساخته می شدند که معمولا" به هم نزدیک بودند و علاوه بر جنبه دفاعی و نظامی سبب زیبایی طرح بنا می شده است .


قلعه تاریخی بیاضه


 قلعه بیاضه دارای سه برج در دوضلع بوده است .
 برای جلوگیری از امکان دستیابی دشمنان به داخل قلعه و حفاظت از آن خندقی وسیع در اطراف قلعه تعبیه شد ، که در قدیم آب قنات در آن جریان داشته که برای ورود به قلعه احتمالا" از یک پل متحرک استفاده می شده است .

 تنهادرضلع جنوبی قلعه ، ورودی آن قرار دارد که نسبت به حجم بنای تاریخی قلعه کوچکتر می باشد که پس از عبور از آن با دالانهای باریک و پرپیچ و خم به فضای داخلی و اصلی بنا راه می یابیم که همگی به جهت رعایت جنبه های دفاعی و امنیتی در نظر گرفته شده است .


قلعه تاریخی بیاضه


 با مشاهده سطح بیرونی بنا طبقات با پنجره های مثلث شکل قابل تشخیص می باشد .تمامی اجزای ساختمانی از سقفها ، دیوارها، جرزهاو ... همگی از خشت ساخته شده است . که در بعضی از نقاط با اندود کاهگل همراه است . بخش داخلی بنا شامل اتاقهای متعدد و راهروها و دالانهای پرپیچ و خم بوده که راه دسترسی به طبقات بالاتر را میسر می نماید ، در سه نقطه از بخشهای داخلی بنا فضای باز دیده می شود . که حالت ارتباط دهنده بین اجزاء مختلف و طبقات بالاتررا ایفا می نماید که احتمالا" محل تجمع ساکنین به این فضا بوده است.
 اطاقهای موجود ساختمان هر کدام کاربرد مخصوص به خود داشته در بعضی از اتاقها هنوز بقایای سیلوها و خمره های سفالی جهت قراردادن آذوغه ساخته شده دیده می شود .

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد