شهر نایین-shahrenaein

شهر نایین-shahrenaein

معرفی آثار باستانی،مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری شهر تاریخی نایین
شهر نایین-shahrenaein

شهر نایین-shahrenaein

معرفی آثار باستانی،مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری شهر تاریخی نایین

جلال بقایی نایینی

استاد جلال بقایی نایینی فرزند شادروان مصطفی بقایی در سال 1287 در نایین متولد شد وهمان جا در مکاتب قدیمی به تحصیل پرداخت ومقدمات عربی وفرانسه را در کنار دروس مکتبی ونزد افراد آشنا ومطلع آموخت وسپس به مطالعات پی گیر در تاریخ ومتون ادبی فارسی پرداخت اما به قول خود او مطالعه اش در دیوان شعرا بسیار کم بود واین روی عقیده خاصی است که داشته ودارد وبر خلاف نظامی عروضی که معتقد است شاعر باید بیست هزار بیت از اشعار شعرای سَلف را حفظ کند تا به مضامین وآهنگ وانسجام وترکیبات بدیع وصحیح آشنا شود ،این تلاش را مثمر ثمری نمی داند ومی گوید اگر چنین کند ،مقادیر زیادی از مضامین دیگران در ذهن شاعر جای گیر می شود واگر هم عیناً تکرار نشود ،به صورت دیگری منعکس می گردد.بنابراین بقایی اگر شعری گفته است،روی ذوق فطری وارثی خود گفته وسخنش ماخوذ و متاثر یا برداشته ومنتحل از دیگران نیست .



از لحاظ طبع وذوق شعری هم او نسب از بزرگان ادب نایین می برد بقایی شاعر بالفطره است وبه همین جهت است که بافت شعر او و مضامین وترکیبات وتعبیرات آن نشان دهنده استقلال طبع این سراینده نامدار است وضمن اینکه در قالب شعر کهن سخن می گوید کمتر وجه تشابهی میان سخنان او ودیگران توان جست وبه عبارت دیگر جز از طبع وقاد وخاطر نقاد خود از هیچ کس الهامی نگرفته است .
بقایی غزلیاتی در جوانی به سبک هندی وبا کمال استادی ورقت ودقت معنی سروده است ،اما تبحر ویژه اش در سرودن قطعات وبالاخص قطعات انتقادی است که آنرا دشوارترین نوع شعر می داند ودر این قالب طنز های اجتماعی بسیار قوی ودلپذیر سروده است ،او در شیوه مستقل ومختار خود استاد واز نوادر زمانه است .
استاد بقایی جز والایی کم نظیر فضیلت شاعری دارای سجایای اخلاقی ،وارستگی ،سخاوت وانواع بزرگواری ها است وبه حق می توان گفت :انسانی است قابل اعتماد وشاعری هست درخور ستایش ودوستی است مهربان ،گرانقدر وفاضل.
در پایان سخن درباره این عزیز همان گوییم که آذر بیگدلی درباره مشتاق اصفهانی گوید :شادم که به استادیش استاد ندیدم. شایان ذکر است استاد بقایی در تاریخ 31/2/1376 درگذشت و اینک مزار او در بهشت کبری واقع می باشد.
گزیده ای از اشعار مرحوم جلال بقایی نایینی:

درِ بسته

همه روز روزه بودن همه شب نماز کردن
همه ساله از پی حج سفر حجاز کردن
بمساجد ومعابد همه اعتکاف جستن زملاهی و مناهی همه احتراز کردن
شب جمعه ها نخفتن به خدای راز گفتن زوجود بی نیازش طلب نیاز کردن
پی طاعت وزیارت به نجف مقیم گشتن بمضاجع ومراقد سفر دراز کردن
بحضور قلب ذکر خفی وجلی گرفتن
طلب گشایش کار زکار ساز کردن
بمبانی طریقت به خلوص راه جستن بمبادی حقیقت گذر از مجاز کردن
بخدا قسم کسی را ثمر آنقدر نبخشد
که برروی مستمندی در بسته باز کردن
 

دکترسید حسین فاطمی

دکتر سید حسین فاطمی پس از نیمروز عاشورای سال 1340 ه.ق در خانواده ای از عالمان دینی شهر نایین دیده به جهان گشود . به مناسبت تولدش در روز عاشورا او را حسین نامیدند . پدرش آیت ا...  سید علی محمد سیف العلما و مادرش دختر حجت الاسلام خادم بود . تحصیلات قدیمه را نزد پدر و سایر افراد خانواده فرا گرفت. برای گرفتن دیپلم راهی اصفهان شد. در آن شهر همزمان با تحصیل ، اقدام به انتشار مقالاتی  در روزنامه «باختر» نمود. سپس برای تکمیل تحصیلات روانه اروپا شدو در نیمه اول 1327 به ایران بازگشت . پس از مراجعت ، در نیمه اول 1328 روزنامه «باختر امروز» را در تهران منتشر کرد . در اسفند 28 ، با تشکیل « جبهه ملی» به آن جریان پیوست.

دکتر فاطمی که از سالها پیش، لبه تیزقلمش را متوجه مبارزه وافشای حاکمیت بیگانگان سلطه گر بر کشور و عوامل بومی آنان ، عریان ساختن زشتی ها  و پلشتی های اجتماعی ، گسترش شعور اجتماعی ، سیاسی اقشار و طبقات مردمی جامعه و همچنین اعتراض به عدم وجود آزادیهای  اجتماعی و سیاسی نموده بود، با انتشار «باختر امروز» در دوران اوج گیری  مبارزات ضد شرکت غاصب نفت جنوب ، ورشد جنبش استقلال طلبی و بازیابی  هویت اسلامی _ایرانی مردم ، پهنه ای گسترده برای تداوم وتکامل و توسعه مبارزات خود یافت.

شهید دکترسید حسین فاطمی نایینی پس از دستگیری در اتاق تیمور بختیار

 

از آغاز دوران نخست وزیری دکتر مصدق (دهم اردیبهشت 1330)،دکتر فاطمی در پست معاونت سیاسی و پارلمانی نخست وزیر مشغول به کار می گردد. تقبل این مسؤولیت تا 27 آذر همان سال ، که دکتر فاطمی برای پیشبرد آرمانهای مقدس و انسانی نهضت ، اقدام به شرکت در انتخابات دوره هفدهم مجلس شورای ملی نمود ، ادامه می یابد .

دکتر فاطمی در 26 بهمن 30 ، به هنگام سخنرانی بر مزار محمد مسعود ، و تجلیل از آن روزنامه نگار مبارز ، هدف گلوله نوجوان پانزده ساله ای قرار گرفته و به شدت مجروح گردید.

ترور نافرجام دکتر فاطمی ، موجب ابراز خشم تمامی مبارزین آگاه ضد استعمار و حق طلب می گردد.

آیت ا... کاشانی ، با حضور خود دربیمارستان نجمیه و عیادت از دکتر فاطمی در ساعت 7 صبح 27 بهمن و تکرار این عمل در 14 اسفند 30 و29 فروردین 31، و همچنین اعلا م واظهار عدم توافق خود  با اینگونه اعمال که به زیان مردم مبارز کشور است در یک  مصاحبه مطبوعاتی با روزنامه باختر امروز و... مخالفت خود را با این عمل اعلام می دارد.

شهید خلیل طهماسبی ابتدا با ارسال مکتوب وسپس طی مصاحبه ای با روزنامه «باختر امروز» سوء قصد به جان دکتر فاطمی را محکوم می نماید. مرحوم ایت ا...شیخ غلام حسین تبریزی ، پدر ضارب ، که از علمای عامل و متقی مقیم مشهد مقدس بودند ، با ارسال مکتوبی به دکتر فاطمی و در خواست انتشار آن در روزنامه «باختر امروز» از جمله می نویسد :

«به جده ات زهرا قسم ، از آن وقتی که این سانحه ناگوار به وقوع پیوست ، این کمترین  در حرم مطهر ، شفاء آن عنصر پاک را مسئلت می نمایم . امید که حضرت حق جلت عظمته به واسطه شفاء آن بزرگوار چشمهای مارا روشن و عیدی به ما عنایت فرماید.»

سوء قصد مذ کور سبب آن می گرددکه یکی از چهره های صمیمی ، مبارز و پیگیر نهضت مدت 8 ماه از لحظات حساس تاریخ کشور ، تحت درمان قرار گرفته و از ایفای نقش خود در رهایی مردم میهن از سلطه جهانخواران و عوامل بومی آنان ، آن چنان که باید موفق نگردد ودر باقیمانده حیات کوتاه ولی پر افتخارش تا شهادت نیز همواره از این درد ورنج، در عذ اب و الم باشد .

دکتر فاطمی در دوره هفدهم از سوی مردم مبارز وحق شناس تهران به نمایندگی مجلس شورای ملی برگزیده می شود ودر مهر ماه 31 ، از سوی دکتر مصدق به ریاست وزارت امور خارجه منصوب ، ودر سی ام مهر همان سال ، به دستور نخست وزیر مسئول قطع روابط ایران با امپریا لیسم محیل و مکار انگلیس می گردد.

دکتر فاطمی از جمله افرادی بود که ماهیت نظامهای جهانخوار و سازوکار آنها را شناخته ، وبه درستی معتقد بود که بدون استقلال اقتصادی ، استقلال سیاسی بدست آمده توسط ملتهای تحت سلطه تداوم نخواهد داشت،و هم از این روی بود که در ایامی که برخی از جریانات دولت را برای فروش نفت و تسلیم به سیاست آمریکا جهت به دست آوردن مقداری ارز و ادامه زندگی مصرفی تحت فشار گذارده بودند ، دکتر فاطمی از مشی و خط استقلال و قناعت نه در شعار ، بلکه در عمل دفاع می کرد ، و این چنین از سیاست عدم اتکا بودجه کشور و نیاز های ضروری شهروندان به درآمد حاصله از فروش نفت پشتیبانی می نمود :

« سیاست اقتصاد بدون نفت به این منظور طرح ریزی شده است ، تا در صورت حل نشدن دعوای نفت ، ایران بتواند یک دوره طولانی از صرفه جویی اقتصادی و پایداری در برابر مشکلات را پشت سر گذارد .

در اجرای این هدف ، کلیه هزینه های غیر ضروری حذف می شود ، سیستم جدید مالیاتی ، بر حسب درآمد اصلاح می گردد ، دستگاه دولت بنحوی اصلاح خواهد شد که با کمترین هزینه ، بیشترین بازده را داشته باشد .»

موفقیت این سیاست در عمل بود که امپریالیست ها را بوحشت افکند ، چون در روزگار نو استعماری آنچه بیش از همیشه منافع قدرتهای جهانخوار را تأمین می کند ، نه استعمار به شیوه کهن بلکه تحمیل سیاست مصرف هر چه بیشتر و تداوم مبادلات نابرابر اقتصادی با کشور های تحت سلطه می باشد و مهلک ترین ضربات برای سرمایه داران خون آشام غربی ، واقعی ترین مبارزات ضد امپریالیستی ، پایان بخشیدن به سیاست صدور مواد خام ، و خرید کالاهای مصرفی ، و وابستگی های پولی به آن قدرتهاست .

دکتر فاطمی در دوران خدمت در وزارت خارجه تحولات اساسی در جهت گیری سیاست خارجی ایران بوجود آورد . او علاوه بر قطع روابط با انگلستان ، به گسترش روابط با کشور های اسلامی ، آسیایی و آفریقایی و پشتیبانی از مبارزات نهضتهای آزادیبخش و ... نیز پرداخت .

دکتر فاطمی نه تنها علیرغم وعده وعید ها ،آلت دست قدرتهای استعماری و دربار برای شق عصای ملت نگشت ، و اختلاف سلیقه ها و تضارب افکار راتبدیل به منازعه و مقابله ننمود ، بلکه تمامی کوشش و جهد خود را برای وحدت هرچه بیشتر نیروهای مبارز بکار برد . دکتر فاطمی که به عواقب خانمانسوز درگیری و برخورد های غیر اصولی در سطوح رهبری نهضت واقف بود ، حداکثرتوان خود را در ماههای پایانی سال 31 برای التیام روابط دکتر مصدق و آیت الله کاشانی بکار برد ، اما متأسفانه بدلیل وسعت توطئه های نفاق افکنان و ... توفیقی حاصل نکرد .

دکتر فاطمی در نیمه شب 25 مردادماه 1332 بدنبال کودتای عوامل اجنبی علیه حکومت ملی و قانونی ، توسط گارد شاهنشاهی دستگیر ، و محبوس و مورد آزار واقع گردید و صبحگاه همان روز در پی شکست کودتا و فرار محمد رضا پهلوی از رامسر به بغداد، آزاد گردید .

دکتر فاطمی در همان روز با حضور در کاخ سعد آباد به لاک و مهر کاخهای سلطنتی پرداخت و سرمقاله «باختر امروز » 26 مرداد  را با عنوان « خائنی که می خواست وطن را بخاک و خون بکشد  فرار کرد» تحریر و ماهیت وابسته و فساد انگیز دربار پهلوی و ... را افشاء نمود .

دکتر فاطمی در پی کودتای آمریکایی – انگلیسی 28 مرداد 1332 و شروع فصل نوینی از کشتار و شکنجه و زندان و خفقان در تاریخ میهن ، مخفی و مبارزه با رژیم کودتا و اربابانش را در ابعاد جدیدی ادامه داد و بالاخره در تاریخ 22 اسفند همان سال ، توسط سرگرد مولوی با استفاده از اطلاعات سروان جلیلوند دستگیر گردید .

دکترسید حسین فاطمی نایینی

شهید دکترسید حسین فاطمی وزیر امور خارجه دولت ملی دکتر محمد مصدق در حرم امام حسین(ع)

 

رژیم وابسته برای تقدیر از نامبردگان ، در همان روز مولوی را به درجه سرهنگی و جلیلوند را بدرجه سرگردی ارتقا داد .

همانگونه که در سند 1 ف 1 و 371 /4584-1 (وزارت بریتانیا ) تاریخ 30 سپتامبر 1983 (8 مهر 1332 ) مشاهده می شود ، اربابان انگلیسی شاه ماهها قبل از دستگیری دکتر فاطمی از اعدام بیرحمانه به عنوان « بهترین راه حل » برای حذف او یاد کرده اند . پس از دستگیری دکتر فاطمی ، تیمور بختیار ، نصیری و علوی مقدم عوامل سرکوب رژیم شاه ، با طرح نقشه ای شیطانی بر آن شدند تا به هنگام انتقال او از شهربانی فاطمی را به دست شعبان بی مخ و جمعی دیگر از بدکاره های هوادار شاه در تهران به شهادت برسانند ولی این نقشه به علت فداکاری خواهر شجاع دکتر فاطمی که خود را بر روی بدن برادر افکند ، و ضربات کارد و خنجر را بر پیکر خود تحمل نمود ، نتوانست از موفقیت کامل و مورد نظررژیم بر خوردار گردد.

پس از آن واقعه ، دکتر فاطمی به بیمارستان منتقل ، و در شرایطی که از آثار گلوله شلیک شده در 26 بهمن 1330 و ضربات کاردها و خنجر های وارد شده در 22 اسفند 1332 رنج می برد و بعضی اوقات فشار خونش به 6 و ضربان قلبش به 35 می رسید ، آنچنان که در سند مورخه 19 تیر 1333 مشاهده می شود ، بدستور محمد رضا شاه باز جویی ، و در بیداد گاهی فرمایشی و سری محکوم به اعدام و در سحر گاه 19 آبانماه 1333 ، با پیکری تبدار و بیمار ، بدنش آماج گلوله های نفتخواران جهان گشته و خون سرخ و مطهرش بر زمین زندان لشگر2  زرهی پاشید و روح پاکش در اعلی علیین در جواررحمت حق در کنار اجداد طاهرینش مأوی گرفت .

شهید فاطمی در آخرین لحضات حیاتش خطاب به آزموده گفت :

«.... مرگ حق است ، و من از مرگ باکی ندارم ، آن هم چنین مرگ پر افتخاری ، من قربانی نفت هستم ، من می میرم که نسل جوان ایران از این مرگ درس عبرت گرفته ، و با خون خود از وطنش دفاع کرده و نگذارد جاسوسان اجنبی بر این کشور حکومت نمایند، من در های سفارت انگلیس را بستم ، غافل از اینکه تا دربار هست انگلستان سفارت لازم ندارد ...». شهید دکتر فاطمی پس از امضای وصیتنامه و درخواست دفن در کنار مزار شهدای قیام 30 تیرماه ، با کمال خضوع و خشوع مراسم مذهبی را بجای آورد ، و به قاضی عسگر گفت : سعادت من این است که مانند جد بزرگوارم که فرموده «الموت اولی من رکوب العار » من هم در راه حق و حقیقت به دست بختیار (عمر سعد ) و آزموده (شمر) به امر شاه (یزید زمان ) شهید میشوم. سپس کلام ا... مجید را بوسیده وکمی از تربت حضرت سید الشهداء را در دهان گذارده به سجده افتاد ؛ و خدا را شکر کرد که به سعادت شهادت نائل می شود ؛ و برای فرزندان وبرادران و خواهر و دوستانش دعا کرد .»

 

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز               مرده  آنست که نامش به نکویی نبرند

 

خلاصه ای از سخنان رهبر نهضت ملی ایران ( دکتر مصدق ) در تجلیل از شهید راه استقلال

« اگر ملی شدن صنعت نفت خدمت بزرگی است که به مملکت شده باید از آن کسی که اول این پیشنهاد را نمود سپاسگزاری کرد و آن کس شهید راه وطن دکتر حسین فاطمی نایینی است که روزی در خانه ی آقای نریمان پیشنهاد خود را داد و عمده نمایندگان جبهه ملی حاضر در جلسه آن را به اتفاق آرا تصویب نمودند. رحمت ا... علیه که در تمام مدت همکاری با اینجانب حتی یک ترک اولی هم از آن بزرگوار دیده نشد.»


متن فوق برگرفته از روزنامه اصفهان امروز ویژه شهرستان نایین می باشد.

 

محمدیه نایین

محمدیه خاستگاه علما


حاج آقا ولی ا.. موسی کاظمیپیشینه تاریخی محمدیه ،سبقت در اسلام پذیری و روحیه حق جویی مردمی که در این قریه زندگی می کرده اند زمینه را برای پرورش انسانهای فرهیخته مهیا نموده است . این انسانهای مومن هر کدام به وسع خود در اعتلای فرهنگ اسلامی کوشا و در راه تحقق اهداف مقدس و خیر خواهانه ایثار و گذشت داشته اند .از خانواده های متنعم و شریف و اوساط و ضعیف هر کس به نحوی سعی داشته در میدان غیرت و همت گوی سبقت ربوده ایفاگر نقش ماندگاری باشد.یکی با ساخت آب انبار و مسجد یکی با ساخت حمام و حسینیه و دیگری با دایر کردن مدرس و کتابخانه یادگاری از خود به جای گذاشته است . تربیت فرزندان صالح از آرزوهای هر انسان مؤمنی بوده از این رو خانواده هایی از دیرباز تا کنون در راستای اعمال صالح خود سعی بلیغ داشته اند ولو به قیمت رنج تن ،روح و روان فرزندان خود را با علم و دانش عجین ساخته آنها را به درجاتی از مراتب علم و دانش برسانند که بعضا مایه سرافرازی ملت غیور ایران شده اند . ت‍اسی به این قله های دانش و بینش موجب تلاش جمع کثیری از مردم محمدیه برای تحصیل علم و دانش بوده است . تا قبل از رسمیت یافتن تحصیلات آکادمیک و شروع فعالیت دبستان عبرت محمدیه بازار مکتب خانه در محمدیه داغ و پر رونق بوده مقدمات علم را تشنگان معرفت از محمدیه و اطراف از این آبشخور چشیده و برای تکمیل دانش خود رهسپار حوزه ها و دیگر مدارس شهرها می شدند.علمایی که از این راه به مراحل ،مراتب و مقامی شامخ رسیده اند هر یک در جای خود ذکر کردنی و قابل ستایشند و اما در این فرصت بنا داریم از یکی از بزرگانی که در راه بسط و گسترش فرهنگ دینی سالیانی چند همت گمارده متجاوز از نیم قرن در برپایی کتابخانه عمومی محله پادرخت زحمت ها کشیده اند یادی داشته باشیم .حجت الاسلام حاج سید ولی ا... موسی کاظمی فرزند میر طاووس متولد سال 1307 ، درسال 1343 هجری شمسی اقدام به تاسیس کتابخانه ای جنب مسجد سید محمدیه نموده با سرمایه شخصی و اعانات افراد فرهنگ دوست به خرید کتب ارزنده مبادرت کردند به طور مستمر پیگیر کار می بودند تا سال 1356 که جمعی از جوانان انقلابی محل ، او را یاری کرده کتاب های ویژه کودکان و نوجوانان را به جمع کتب معتبر دینی ،مذهبی افزوده کتابخانه را محفل جوانان و نوجوانان کردند.
با افزوده شدن کتاب و استقبال علاقه مندان به آگاهی و بینش گنجایش مخزن و مجلس تکافوی آن مشتاقان نمی نمود .در این بین فکر گسترش حسینیه پادرخت که در مجاورت مسجد سید حدود دویست سال قبل توسط حاج استاد حسن بنا شده بود ذهن متولی حسینیه را به خود مشغول کرد و با تخریب کتابخانه مدتی مردم را از همین نعمت موجود محروم گردانید وقتی شبستان حسینیه مرمت شد با ترغیب اهالی و خیری از فرزندان این دیار – حاج حسین توکلی محمدی – منزل مرحوم حاج سید حسین جعفریان را خریداری کرده و قصد توسعه صحن را نمودند و در راستای تحقق این هدف حاج محمد علی مختاریان نیز خانه پدری را وقف این کار کردند و مصمم شدند سالنی چند منظوره را احداث نمایند که مردم بتوانند در طول سال تمام آیین و مراسم خود را اعم از تهنیه و تعزیه در این مکان برپا دارند.ازجمله اقدام مفیدی که صورت گرفت اختصاص طبقه فوقانی مجتمع فرهنگی کوثر به کتابخانه عمومی محل بود. جای بسیار شکر و سپاس است که امروزه مسؤولین محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نایین بذل عنایت کرده با همت فرهنگ دوستان محل از جمله مرحوم سید محمد موسی کاظمی کانون فرهنگی هنری هدایت را تشکیل و راه روشن حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ولی ا.. موسی کاظمی را در اداره کانون و کتابخانه ادامه می دهند. زحمات حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ولی ا.. موسی کاظمی جایگاه ویژه ایشان را در محمدیه به ثبت رساند همانگونه که شخصیت های روحانی دیگر مثل مرحوم ملا آقا حاج چاووش ،ملا میر تقی وحجت الاسلام والمسلمین حاج ملا هاشم فقیهی محمدی با دایر کردن مکتب خانه و تربیت فرزندان این دیار نام نیک از خود به جای گذارده اند و علمای دیگر که از این محل برخاسته اند در سایر بلاد منشا خیر و برکت شده اند .مرحومان حاج سید جلال موسی کاظمی فرزند جعفر و حاج سید حسن موسی کاظمی در تهران و مرحوم حاج سید حسن شریفیان در جهرم از زمره آن بزرگمردان بوده اند روحشان شاد باد

محله پادرخت محمدیه


از آنجا که در این بخش مقاله فقط به بزرگانی اشاره شد که تعلیم یافته مکتب خانه ها و مدارس قدیم بوده اند ،ذیلا تاثیر فکر و اندیشه و هنرشان را در سرودن اشعار مراثی و برگزاری آیین و مراسم سوگواری ابا عبدا.... حسین (ع) در این قریه به اختصار باز می گوییم.
1-مراسم نخل آرایی وآماده سازی محیط ووسایل برای عزاداری سالارشهیدان
چندروز قبل ازماه محرم نخل بندان یا نخل آرایان که اکثراازافرادسادات وسالخوردگان ومومن ومورد احترام مردم می باشند اقدام به تنظیف وتزیین نخل با پارچه های مشکی ورنگی می نمایند(نخل درحقیقت نماد تابوت شهیدان است ونخل گردانان درحمل نخل زبان حالشان این است که اگر ما درکربلا نبودیم تا جسم پاک شهیدان را تشیع کنیم اکنون به طور نمادین با احترام هرچه بیشتر آن شهیدان سرافراز را تشیع می کنیم)
2-مراسم دهل زنی ویا امام :درشب های ماه محرم وصفر قبل از شروع مراسم بازدن دهل وگفتن یا امام و حسین یا حسینم و...ودهل زدن درمعابر شروع مجلس عزاداری وروضه خوانی را به مردم محل اطلاع می دهند.
3-چاووشی : درابتدای شروع مراسم عزاداری ومجالس روضه خوانی با چاووشی خوانی که اغلب اشعاری در مصائب اهل بیت عصمت .وطهارت آغاز مراسم را اعلام نموده که بلا فاصله بعد از چاووشی خوانی مراسم عزاداری آغاز می گردد.
4-جوش گرفتن:دربعضی از شب ها وروزهای خاصی مانند تاسوعا وعاشورا وشب های جمعه ویا قبل ازحرکت دسته عزاداری ،عزاداران با حلقه زدن درمحوطه حسینیه وزدن دهل با سبکی خاص وهم اهنگ با اشعاری که درمظلومیت ومصایب سالار شهیدان خوانده می شود اقدام به عزاداری وجوش وخروش می نمایند ودرپایان به لعن ونفرین کردن بر یزید ویزیدیان وعاملان وقاتلان سالار شهیدان ویارانش مراسم جوش گرفتن به پایان می رسد.
5-سنگ زنی یا جیغ جیغه کوبی :این آیین عاشورایی که گویا بر گرفته از نحوه عزاداری جن و انس بر اشرف اولاد آدم است ؛ با استفاده از مهره های چوبی به اندازه قطعه سنگی که در دست جا بگیرد و با خواندن اشعار و آهنگ متفاوت با نوحه های سینه زنی و زنجیر زنی انجام می شود و در حالت یک ضرب ،دوضرب و سه ضرب اشعاری خوانده و اجرا می شود .
6-حسین سرورماست :درمراسم حسین سرور ماست دونفر که ترجیحا هم قد وهم سن می باشند درمقابل عده ای دیگر ازعزادارن درفاصله چند متری از انها با خواندن اشعاری به صورت مناظره برنامه را شروع و با خواندن * حسین سرور ماست-امام رهبر ماست *درکربلا شهید است – پس خاک برسر ماست * زهرا به محشر آید- با حوریان سیه پوش * پیراهن حسین را -افکنده برسر دوش * که مصرع اول رادونفراول می گویند ومصرع دوم را جمعی که مقابل آنها ایستاده اند می خوانند وبا حالت وحرکت خاصی به طرف یک دیگر حرکت می کنند وسپس عزادارن دو نفررا درحلقه خود قرار داده وبا گفتن حسین حسین وزدن برسروصورت خود مراسم به پایان می رسد
7-مراسم الوداع :درپایان ماه صفر وپس ازدو ماه عزاداری درحالی که عزادارن مراسم زنجیر زنی ویا جوش گرفتن را اجرا می نمایند با گفتن الوداع الوداع ای شه کربلا وخواندن اشعاری درخصوص ماه های محرم وصفر وشهادت امام حسین (ع) وسایر شهدای کربلا ودعا کردن برای تمام کسانی که دراین 2ماه به نحوی درهرچه باشکوه تر برگزار شدن مراسم همکاری داشته اعم از وعاظ ،مداحان ،سینه زنان ،زنجیر زنان و ... دعا می کنند وعزاداری ماه های محرم وصفر با این مراسم به پایان می رسد.
با تشکر از آقایان حاج احمد گرگان محمدی و حاج محمد علی مختاریان که ما را در تهیه این گزارش یاری نمودند.
 

امامزاده سلطان سید علی بن موسی بن جعفر (ع)

مشهور ترین امامزاده نائین سلطان سید علی بن موسی بن جعفر (ع) می باشد.

امامزاده سلطان سید علی (ع)در باب شهادت این امامزاده روایت های تاریخی نقل کرده اند که در کوپایه اصفهان یکی از مخالفین اهل بیت که با تشیع و علویان سر ستیز داشته،با بیلی بر پیشانی آن جناب زده و فرقش راشکافته است سید علی با فرق شکسته می گریزد ولی ضارب او را تعقیب کرده و پس از تجسس زیاد ما یوس شده و بر می گردد. آن سید برای جلوگیری از خونریزی دستمالی به سر بسته و به مردم نایین پناه می آورد.
ولی از شدت جراحات به شهادت می رسد و تا مدت ها مشهد وی ناشناخته می ماند تا آنکه فردی به نام امیر جلال الدین که خود از سادات بوده در اثنای سفر حج با زائران بیت ا... الحرام به نائین می رسند. در بیرون دروازه نایین یکی از شتران وی از جای بر نمی خیزد در حالی که هیچ ناراحتی نداشته است هرچه شتر را می کشند به جای خود بر می گردد . پس به قصد شکافتن زمین او را نهیب داده تا به کناری رود ، آنگاه زمین را می شکافند تا به سنگ لوحی می رسند که نشان جسد شخصی با جامه سبز و سفید آشکار می گردد.

مصحفی بر سینه اش نهاده و تنها اثر جراحتی بر سرش وارد کرده اند پدیدار می باشد، دستمالی که سید بر سر بسته بود بر می دارند ولی با کمال تعجب مشاهده می کنند که ازمحل آن فوراَ خون فوران می کند، با ملاحظه این وضع دستمال را مجدد بر سر سید بسته و تصمیم میگیرند برمزارس بارگاهی بنا کنند. گنبد و بقعه ای که اکنون بر این آرامگاه باقی است از همان دوران می باشد و برای آنکه عمران و آبادانی امامزاده با مشکلی مواجه نگردد قناتی را تحت عنوان قنات جلال آباد در حوالی نایین احداث نموده و سه دانگ آن را وقف امامزاده کرده و سه دانگ دیگر بران فرزندان خود باقی می گذارند. از آن تاریخ به بعد مردم ، برای تیمّن و تبرّک اموات خود را در محوطه اطراف امامزاده دفن می کنند. قبر میر جلال الدین مزبور در درب شرقی حرم امامزاده واقع است.
حرم امامزاده وسیع با و بر بالای آن گنبدی بزرگ با کاشی های فیروزه ای درخشنده گی خاصی دارد. در مجاورت این حرم مقبره امامزاده گان عالی مقام سید محمد و سید علی (ع) از نواده گان امام سجاد (ع) می باشند.
حاج میرزا عیسی شیخ السلام ، سید محمد رضا مجتهد و حاج ملا محمد حسن در اتاق های اطراف حرم مدفون هستند. اشعاری که در کاشی رواق مطهر منقوش است از میرزا علی تلگرافچی می باشد و در ضلع غربی حرم زائی سرای سنتی نیز وجود دارد.

مشهور ترین امامزاده نائین


این گنبد و رواق ک از عرش برتر است خود بارگاه زاده موسی بن جعفـر است
شهزاده معظم سیـد علیـــش نــام جانها فداش نور دو چشم پیمبـر است
از هشت باب خلد که وصفش شنیده ای زان هشت باب یک در عالیش این در است
جسمی که نیست خرم از او زیر خاک به چشمی که نیست روشـن از او کور بهتر است
یک آسمان رحمت و یک چرخ فیض وفضل جا داده در دو ذرع زمین مفعــر است
بوئی که می رسد به مشام از مـزار وی از بوستان زهره زهـرای اطهــر است

Naein MohammadiehMohammadieh

Mohammadieh


Mohammadieh

 

Muhammadieh is a village located about 2km east of Naein. The village name means “the ones who follow the Prophet of Islam.” There are some important cultural and economic factors that cause this village to stand out among the other villages in the region: the beautiful Jameh Mosque and the Sar Kuche Mosque, the glorious fortress, the ancient Rigareh watermill, and the cloak workshops.